Zum Seiteninhalt springen

Marion Rodgers

Dipl.-Päd. Marion Rodgers, Akademische Oberrätin

Bibliographical Note

  • Marion Rodgers was born in Neuenstadt-Stein, attended schools in Neuenstadt a.K. and Neckarsulm and studied English and Theology at the Pädagogische Hochschule in Ludwigsburg and Oxford Brookes University.
  • In 1998 she received her Diploma of Education (Dipl.-Päd.) from the PH Ludwigsburg in Erziehungswissenschaft and Fachdidaktik Englisch.
  • From 1980-1983 she worked as Head of Religious Education at St. Mary`s Convent School in Folkestone, England.
  • From 1983 - 2002 she was a teacher of English and R.E. at the Oscar-Paret-Schule in Freiberg a. N.
  • From 1989 -1991 she trained student teachers for the PH Ludwigsburg and from then on worked for the Staatliches Seminar für schulpraktische Ausbildung (RS), Ludwigsburg, giving seminars on the `Theory and practice of teaching English as a foreign language´.
  • In 1998 she was offered the position of a Seminarschulrätin, teaching Schulpädagogik and Fachdidaktik Englisch.
  • Since 2002 she has been a lecturer on the staff of Ludwigsburg University of Education.

 

Specialisation

1983 –1984
Member of the project group Handreichung zu den Pädagogischen Leitgedanken at the Ministry of Education, Baden-Württemberg

1996 - 1998
Member of Prof. Dr. Werner Bleyhl`s research project Implizite und explizite Lernstrategien im Anfangsunterricht einer Fremdsprache (Englisch)

1997 - 1998
Diploma Thesis: Die Emergenz der Fremdsprache im Unterricht

1991 - 2002
In-Service Teacher Training

1999 - 2000
Member of the project group Weiterentwicklung des Englischunterrichts und der Realschulabschlussprüfung an Realschulen at the Ministry of Education, Baden-Württemberg

2000 - 2001
Member of the planning group RPO II at the Ministry of Education, Baden-Württemberg

Since 2002
she has interests in the following areas: The Theory and Practice of Teaching English as a Foreign Language, Language in Classroom Interaction, Developing Advanced Oral and Presentational Skills. She is responsible for the organisation of teaching practice within the English department and in charge of the Language Support Centre.

 

Academic publications

  • Scott Kissau, Chuang Wang, Marion Rodgers, Helga Haudeck, Christine Biebricher. The motivational profile of adolescent foreign language learners: An international comparison. In: International Journal of Language Studies, Volume 13, Number 1, January 2019, pp. 19-40.
  • Scott Kissau, Marion Rodgers & Helga Haudeck: Foreign Language Teaching: An international comparison of teacher beliefs. In: Research in Comparative and International Education. Volume 9 Number 1 (2014). www.wwwords.co.uk/RCIE.
  • Marion Rodgers: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time by Mark Haddon. In: Englisch Betrifft Uns 3 (2011), 1-9.
  • Marion Rodgers: Die Klassenbibliothek im Englischunterricht. In: Hollm, Jan (Hg.) (2009). Literaturdidaktik und Literaturvermittlung im Englischunterricht der Sekundarstufe I. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier. 111-124.
  • Symposiumsbeitrag Beit Berl, Israel, 2005:
    Dipl.-Päd. Marion Rodgers: "Curriculum Reform and Development in Baden-Württemberg with Particular Reference to Teaching English as a Foreign Language."
  • Marion Rodgers, Annette Würth: Fremdsprachen-Frühbeginn und bilingualer Fremdsprachenunterricht in Deutschland – ein Überblick. In: Melenk, Hartmut et al. (2004). Amerikanische Kinder lernen Deutsch. Spracherwerb im Immersionsprogramm. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren. 195-210.
  • Marion Rodgers: Ein Erfahrungsbericht zur Theorie-Praxis-Verschränkung in der 2. Phase der Lehrerbildung in Baden-Württemberg. In: Englisch 1 (2003), 14-16.
  • Marion Rodgers: Wenn der Anfangsunterricht der Realschule kein Anfangsunterricht ist. In: Fremdsprachenunterricht 45/54 (2001) 4, 277-280.
  • Rezension des Buches: Peter Doyé. The Intercultural Dimension – Foreign Language Education in the Primary School. Berlin: Cornelsen 1999. Von Marion Rodgers, Annette Würth. In: Praxis 47 (2000) 2, 208-209.
  • Marion Rodgers, Annette Würth: Frühes Fremdsprachenlernen in der Grundschule – Anstöße zur Weiterentwicklung gegenwärtiger Konzepte. In: Praxis 46 (1999) 3, 309-315.
     

letzte Aktualisierung: January 2019